Våra sajter
Tillbaka till menyn

17 oktober 2023

Årets finalister i Mack-SM 2023

Nu är finalisterna i årets Mack-SM utsedda – vem av dem fem som blir årets mack-makare 2023 återstår att se. Den 11 november avgörs tävlingen om Sveriges bästa macka under Sthlm Food & Wine och Bak & choklad på Stockholmsmässan. I en rafflande final kommer årets skickliga finalister att bjuda på stor kreativitet, under stark tidspress och inför publik, när de skapar sin allra mest smakfulla macka som sedan bedöms av en erfaren jury.

I årets startfält ser vi en tydlig fortsatt inspiration där närproducerat, gamla mattraditioner och hållbarhet möts i modern tappning. Vem som tar hem segern som Sveriges bästa macka? Det får vi snart veta när årets finalister gör upp om förstaplatsen under en intensiv final som arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Tävlingsbidragen bedöms av erfaren jury utefter smak, utseende, nyttighet, nytänkande och effektivitet. Även finalisternas helhetstänk och koncept kring mackan bedöms av juryn som vill se en macka som ska kunna vara möjlig att säljas på café, bageri eller konditori.

- Bröd är mer än trendigt, det är bland det mest klimatsmarta vi kan äta, och dessutom både gott och nyttigt. Mack-SM hyllar brödets storhet, inte bara som smart och snabb utan även som innovativ och oändlig i sina smakuttryck. Bredden på årets finalister och deras bidrag gör det extra spännande, där en sak är säker, en riktigt god macka går alltid hem, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Under finalen ska de fem finalisterna skapa 20 likadana mackor på endast 45 minuter. Den krävande tidspressen bidrar ofta till stor dramatik för såväl tävlande som publik. Hela mackan skapas och monteras på plats under finalen framför juryn. Bröd samt kött, fågel eller fisk får förberedas innan finalens start. Finalisternas bidrag i Mack-SM 2023 spås ha stort inflytande över kommande bröd- och macktrender inom café och bageriverksamhet under nästa år.

Här är årets bidrag och finalister i Mack-SM 2023
Det kulinariska mötet, Eden Mengisteab Habtead, Afroswede bageri och konditori i Karlstad
Veggiemagisk, Ida Berglund, Nya Hanséns Konditori i Piteå
Krämig mozzarelladröm, Amanda Berggren, konditori Linnéa i Hässleholm
Gästriklands riviera, Felicia Wallström, Hansens Café och Bageri i Sandviken
Risit bättre, Saga Thyrberg, Villa Källhagen i Stockholm

Tävlingen kommer att kunna ses på plats under Sthlm Food & Wine och Bak & choklad på Stockholmsmässan.

Hålltider Mack-SM 11 november, Stockholmsmässan

10.15 - 10.55 - Finalen startar och finalisterna startar med tio minuters intervall efter varandra. Respektive finalist har 45 minuter på sig för att sedan presentera sitt bidrag för juryn.

11.00 - 11.40 - Finalisterna blir klara med tio minuters intervall från och med klockan 11.00. Sista finalist är klar 11.40.

13.00 - Prisutdelning

Pressbilder finns här: Pressbilder - Mack-SM (macksm.se)

Om Mack-SM
Tävlingen Mack-SM syftar till att kora Sveriges godaste, nyttigaste och trendigaste lunchmacka. Mack-SM arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer och sponsor är KåKå. Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageri- och konditoribranschen i Sverige och har drygt 400 medlemsföretag. Segraren i Mack-SM 2023 vinner 10 000 kronor att använda i branschrelaterat utbildningssyfte.

För mer information om Mack-SM:
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
martin@bageri.se
0703-64 67 94

För mer information, andra- och högupplösta bilder, pressackreditering till finalen och intervjuer med finalisterna:
Rebecka Norman, presskontakt King Street PR
rebecka.norman@kingstreetpr.se